środa, 29 grudnia 2010

Czynniki wzrostu i ograniczenia, substytuty i towary komplementarne

Chcielibyśmy aby nasza firma świadcząca usługę lokalnej telewizji internetowej, po wejściu na rynek rozwijała się. Rozumiemy przez to poszerzanie swojej działalności, wdrażanie nowych usług, wzrost liczby klientów i przynoszenie coraz większych zysków. Możemy mówić o pewnych czynnikach stymulujących wzrost bądź też zatrzymanie się rozwoju naszej firmy. Czynniki te można podzielić na te zależne od nas (wewnętrzne) oraz takie na które nie mamy żadnego wpływu (zewnętrzne).

Do pierwszego typu determinantów, bezwzględnie zaliczyć można kapitał posiadany przez firmę. Dosyć oczywistą sprawą jest, że im więcej pieniędzy posiada nasza firma (szczególnie przy tworzenie i wdrażaniu usługi) tym łatwiej będzie nam zaistnieć na rynku i pozyskać klientów. Większy budżet pozwala m .in. na zakup lepszego sprzętu technicznego, co wpłynie na zwiększenie jakości usługi i wyprzedzenie bądź zagrożenie pod tym względem konkurencji. Możemy także, przeznaczyć więcej pieniędzy na reklamę, dzięki czemu szersze grono potencjalnych klientów dowie się o działalności naszej firmy.

Drugim ważnym czynnikiem wewnętrznym jest odpowiednio wykwalifikowana kadra. Nie należy przez to rozumieć, że będziemy zatrudniać ludzi tylko z wysokim wykształceniem. Chodzi nam bardziej o to, żeby właściwi ludzie pracowali na właściwym stanowisku (odpowiednim do posiadanych przez nich wiedzy i umiejętności). Dodatkowo trzeba zapewnić im odpowiednie szkolenia, przez co będą mogli wnieść do firmy coś nowego, wpłynąć na jakość jej funkcjonowania oraz przyczynić się do rozwoju.

Kolejnym czynnikiem wewnętrznym jest odpowiednia strategia marketingowa. Dobra strategia może być głównym kluczem do sukcesu, jaki chcemy aby nasza firma w przyszłości odniosła. Mądrze przemyślana i dobrana pozwoli nam na walkę z konkurentami, i pozyskanie klientów którzy będą zapewniać zyski. Jednak, jeżeli przyjęta przez nas strategia działania będzie nieodpowiednia możemy przyczynić się do rychłego końca naszej działalności.

Drugim rodzajem czynników są czynniki zewnętrzne. Zaliczyć do nich możemy politykę globalną oraz przepisy obowiązujące w prawie. Mogą one wpłynąć pozytywnie bądź też negatywnie na rozwój naszej firmy. Panujące przepisy mogą nam pomóc przy wchodzeniu na rynek, np. dzięki ustawie o konkurencji. Określa ona warunki rozwoju i ochrony konkurencji oraz zasady podejmowane w interesie publicznym ochrony interesów przedsiębiorców i konsumentów. Reguluje też zasady i tryb przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję oraz praktykom naruszającym zbiorowe interesy konsumentów, a także antykonkurencyjnym koncentracjom przedsiębiorców i ich związków. Z drugiej strony inne przepisy zakazują nam stosowania niektórych praktyk, które mogłyby przynieść zyski firmie, jednak byłyby szkodliwe dla innych.

Kolejnym czynnikiem zewnętrznym jest możliwość zatrudnienia wykwalifikowanej kadry. Jeżeli na rynku nie będzie ludzi odpowiednio wykształconych do pracy w naszej firmie, będziemy musieli zatrudnić „gorszy” personel. Będzie to wtedy negatywny czynnik, ponieważ pracownicy nie będą wspierać rozwoju naszej usługi, a wręcz przeciwnie mogą ją nawet pogarszać.

Ostatnim, ale jakże ważnym czynnikiem zewnętrznym ograniczającym rozwój proponowanej przez nas usługi jest konkurencja. Jeżeli na rynku istnieje już wiele firm oferujących już to co my dopiero chcemy dopiero wdrożyć, będzie nam znacznie trudniej zaistnieć. Przedsiębiorstwa funkcjonujące już dłuższy czas, posiadają swoich stałych klientów, mają większe doświadczenie oraz lepszy pogląd na sytuacje aktualnie panującą w interesującym nas sektorze. Wejście na taki rynek jest znacznie trudniejsze, ponieważ musimy zaoferować coś konkurencyjnego, coś co zachęci potencjalnych klientów do skorzystania właśnie z naszej oferty. Jeżeli natomiast nie ma dużo konkurentów w naszej branży, pozyskanie nabywców naszej usługi jest znacznie łatwiejsze.

Za czynnik ograniczający rozwój, możemy uznać istnienie wielu substytutów naszej usługi, które zabierają nam naszych potencjalnych klientów. Za substytuty lokalnej telewizji internetowej możemy uznać:

· Telewizję naziemną, która do tej pory jest najpopularniejszym sposobem oglądania treści video oferowanych przez dostawców. Istnieje wiele lokalnych kanałów telewizyjnych np.: TVN Warszawa, Tele-top, TVP Łódź itd.

· Portale społecznościowe, oferujące udostępnianie swoich plików (zdjęcia, filmy)

np. youtube.com, wrzuta.pl

· Telewizja internetowa o dużym zasięgu, mogąca prezentować treści zbliżone do oferowanych przez nas

Kolejnym czynnikiem omawianym przez nas są dobra i usługi komplementarne do oferowanej przez nas działalności. Niska cena i szeroki dostęp do nich, wpływają pozytywnie na rozwój naszej firmy. Przykładowo usługą komplementarną do lokalnej telewizji internetowej jest usługa dostępu do Internetu. Jeżeli w interesującym nasz obszarze, dużo ludzi będzie miało dostęp do Internetu, bądź też szybko i tanio będą mogli taką usługę zamówić liczba potencjalnych klientów znacznie rośnie. Zakładając jednak, że w danym obszarze nikt nie oferuje dostępu do Internetu, istnienie lokalnej telewizji nie będzie miała sensu, bo nie będzie miał z niej kto korzystać. Podobnie ma się sytuacja z drugim dobrem komplementarnym jakim są urządzenia dostępowe, pozwalające na korzystanie z oferowanej usługi. W naszym przypadku są to przede wszystkim komputery PC, notebooki oraz smartphony. Ich popularyzacja i łatwość są dla nas bardzo korzystne.

Innymi czynnikami wzrostowymi dla naszej usługi jest migracja ludności do większych miast w tym do Warszawy oraz wzrost liczby użytkowników korzystających z Internetu. Dzięki tym dwóm tendencjom panującym na runku liczba klientów zainteresowanych lokalną telewizją internetową znacznie wzrasta.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz