środa, 22 grudnia 2010

Typowe źródła finansowania, ryzyko sektorowe, wyceny przediębiorstw...

Poniższy tekst omawia typowe źródła finansowania dla telewizji internetowych, przestawia opis ryzyka sektorowego oraz analizuje wartość podmiotów już działających na rynku.

Rynek telewizyjny jest rynkiem bardzo specyficznym. Kierują nim określone zasady, prawo oraz ustawy o radiofonii i telewizji. Aby móc nadawać telewizję linearną konieczne jest posiadanie koncesji. Warto wyjaśnić czym jest telewizja linearna. Linearność w telewizji oznacza przekazy telewizyjne (rozpowszechnianie telewizyjne) świadczone przez dostawców usług medialnych, umożliwiające równoczesny dla wszystkich użytkowników odbiór audycji w ramach pewnego układu tych audycji. Na początku naszej działalności nie planujemy ubiegać się o koncesję, gdyż wiąże się to z dodatkowymi kosztami. Serwis będzie polegał na stopniowym umieszczaniu materiałów wideo i to użytkownik będzie decydował co chce w danej chwili oglądać. Głównym źródłem finansowania naszego serwisu będą przede wszystkim reklamy. Jest to ogromna większość pozyskiwanych przychodów przez tego typu działalność. Warto dodać, że w pierwszym kwartale bieżącego roku w Polskim Internecie wydano ponad 371mln zł (!), co stanowi 15% wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Jak zatem widać firmy chcą inwestować w internetową reklamę, a ta staje się coraz bardziej popularna. Nasze zyski nie będą ograniczały się jedynie to reklam. Planujemy naszą ofertę programową wzbogacić płatnymi lekcjami nauki języków obcych, lekcjami tańca, które będą oferowały zewnętrzne szkoły językowe, szkoły tańca w porozumieniu z naszym serwisem. Oczywiście przychody będą zależały w największym stopniu z aktywnością użytkowników i popularnością naszego portalu. Finansowanie naszej działalności można zacząć od dotacji. Skorzystamy z programu Innowacyjna Gospodarka, który umożliwia bezzwrotną pożyczkę na rozpoczęcie działalności.

Analizując ryzyko finansowe doszedłem do wniosku że jest ono bardzo duże. Na początku działalności trzeba dysponować bardzo dużym kapitałem. Sprzęt telekomunikacyjny orazusługi telekomunikacyjne (dużej przepustowości redundantne łącze do polskiego Internetu) są bardzo drogie. W dodatku zyski mogą pojawić po znacznym czasie od rozpoczęcia działalności.

W celu wyceny przedsiębiorstw należy wziąć pod uwagę klika metod takich jak metoda majątkowa, dochodowa, porównawcza oraz mieszana. Najlepszą z nich w odniesieniu do naszej firmy wydaje się być metoda dochodowa, której główną zasadą jest przyjęcia przedsiębiorstwa za dobro, którego ogólna wartość powiązana jest w nierozerwalny sposób od korzyści finansowych, które przynosi. Metoda majątkowa bazuje przede wszystkim na majątku trwałym firmy. W przypadku telewizji internetowych wartość przedsiębiorstwa określana jest liczbą użytkowników korzystających z serwisu oraz ich aktywnością. Metoda porównawcza opiera się na wyborze przedsiębiorstw z tej samej gałęzi rynku, które posiadają podobną strukturę przychodów i kosztów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz