piątek, 10 grudnia 2010

Potencja rynkowy konkurentów

Potencjał rynkowy konkurentów

W tej części postaram się przedstawić potencjał rynkowy serwisów zbliżonych funkcjonalnością do naszej miejscowej telewizji internetowej, po części postaram się omówić ich sytuację finansową.

Trzeba przyznać, iż rynek miejscowych telewizji internetowych nie jest zbyt rozbudowany, można zaryzykować stwierdzeniem, że jest to prawdziwa nisza na polskim rynku. Co prawda działa kilka serwisów lokalnych (np. TV Kraków, TV Zielonka) lecz są to stosunkowo młode portale, które są dopiero w fazie rozwoju. Może warto spojrzeć odrobinę szerzej i przeanalizować rynek nie tyle miejscowych telewizji internetowych co w ogóle telewizji internetowych w Polsce. Różnią się one funkcjonalnością od naszego przedsięwzięcia lecz pozwolą ocenić tendencje panujące na rynku telewizyjnym, potrzebę rynku, możliwości i kierunki rozwoju. Pod uwagę zostaną wzięte jedynie największe portale o znaczącej pozycji na rynku.

Ostatnimi laty nastąpił prawdziwy bum w powstawaniu nowych telewizji internetowych. Praktycznie wszystkie większe serwisy informacyjne (Onet, Wirtualna Polska, Interia) otworzyły portale świadczące usługi telewizji internetowych. Nie brakuje również tradycyjnych stacji telewizyjnych, które postanowiły rozwijać się już nie tylko poprzez tradycyjną telewizję rozsiewczą lecz również wykorzystując sieć Internet. Rysunek 1 przedstawia sytuację na polskim rynku telewizji internetowych z początku 2009 roku.

Widać zdecydowaną dominację Wirtualnej Polski i Onetu. Spójrzmy na sytuację(Rysunek 2), która ma miejsce obecnie. Można powiedzieć, że ostatni rok to zdecydowanie rok telewizji internetowej. Użytkownicy chcą już sami tworzyć swoje programy. Następuje powolne odejście od telewizji linearnej, w której program zostaje ustalony w góry, teraz użytkownicy, widzowie chcą decydować jak będzie wyglądał ich program, co będą oglądać. Ciekawostką jest że w dniu otwarcia serwisu Onet.tv internauci obejrzeli 50 tysięcy filmów, co dodatkowo podkreśla potrzebę tworzenia telewizji internetowych. Dodatkowo firma Panasonic w swoich telewizorach umożliwia oglądanie telewizji internetowej IPLA. Wystarczy do odpowiedniego gniazda podłączyć kabelek sieciowy i mamy już możliwość tworzenie własnej oferty programowej!

Przyjrzyjmy się teraz strukturze finansowej omawianych portali. Można powiedzieć, że wszystkie największe serwisy są spółkami córkami dużych portali informacyjnych albo tradycyjnych telewizji. Oczywiście nie mamy szans konkurować z tak ogromnym kapitałem, lecz nie zapominajmy, że naszym celem jest zupełnie inny rynek! Swoją ofertą programową chcemy trafić do dużo węższej rzeszy użytkowników, którzy zainteresowani są szczególnie wiadomościami lokalnymi, które dotyczą ich bezpośrednio, dlatego największe portale, które nie oferują takiej funkcjonalności nie są dla nas zagrożeniem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz