środa, 10 listopada 2010

Potencjał nabywczy rynku


Potencjał nabywczy rynku

Peter F. Drucker, uważany za "ojca" współczesnych metod zarządzania, stwierdził iż „celem marketingu jest uczynienie sprzedaży zbyteczną. Celem jest poznać i zrozumieć klienta tak dobrze, aby produkt lub usługa dopasowały się doń i… sprzedały się same”. Słowa te dobitnie podkreślają znaczenie określenia potencjału nabywczego rynku, czyli podjęcia próby scharakteryzowania ewentualnego popytu na usługę, którą chcemy wprowadzić na rynek.

Analiza GUS-owskiego szacunku średniego dochodu na osobę w polskich gospodarstwach domowych uzmysławia, że w Polsce muszą być gdzieś "wyspy" z dużą koncentracją gospodarstw domowych o znaczącym potencjale nabywczym oraz takie obszary, gdzie możliwości zakupowe są mocno ograniczone. Orientacja, gdzie mieszkają Polacy o przeciętnych lub ponadprzeciętnych zasobach finansowych, pomaga w podejmowaniu decyzji, gdzie należy intensyfikować wysiłki sprzedażowe. Nie inaczej jest w przypadku naszego przedsięwzięcia. Jeżeli myślimy o realnym rozwoju naszego biznesu opartego na ofercie miejscowej TV, musimy zastanowić się jakie czynniki określające potencjał nabywczy rynku, wziąć pod uwagę, aby interes nie okazał się fiaskiem.

Rozpoczynając jakiekolwiek przedsięwzięcie mamy nadzieję, że nasz pomysł się sprawdzi i przez długi czas będzie przynosić zyski. Warto więc przyjrzeć się prognozom na temat potencjału nabywczego dotyczącym poszczególnych obszarów naszego kraju.


Pierwszym podstawowym pytaniem jest: kto potencjalnie chciałby korzystać z naszego serwisu miejscowej TV? Niebagatelne znaczenie ma wybór lokalizacji, na temat której materiały umieszczane będą w naszym serwisie. Ze względu na charakter serwisu, czyli prezentowanie treści związanych ściśle z danym obszarem (miasto, dzielnica, osiedle itd.) należy zwrócić uwagę na liczbę osób realnie zainteresowanych tą tematyką. Oczywistym jest, że im więcej takich osób tym lepiej. Zamieszczona powyżej mapa Polski z zaznaczonymi obszarami o największej sile nabywczej zdaje się korespondować z tą tezą. W tym wypadku miasto jakim jest Warszawa wydaje się być idealnym miejscem do świadczenia tego typu usługi.

Należy również przyjrzeć się strukturze naszego targetu. Internet co raz odważniej wdziera się do kolejnych sfer naszego życia, co nie zmienia faktu iż ciągle jest to technika kojarzona z nowoczesnością, innowacyjnością. Oczywistym więc jest iż usługi TV internetowej łatwiej trafią do ludzi młodych, którzy na co dzień korzystają z sieci. Poza wiekiem można wskazać też wykształcenie jako pewien wyznacznik zainteresowania usługami – ludzie lepiej wykształceni na ogół chętniej zapoznają się z nowinkami technicznymi. Duże miasta dają duże możliwości. Nie inaczej jest w przypadku Warszawy. Tak duże skupisko ludzi daje ogromne możliwości do rozwoju wszelkiego rodzaju działalności gospodarczej, dużo łatwiej jest znaleźć tu pracę. Wg danych ZUS w roku 2010 zarobki w Warszawie stanowią prawie 130 proc. średniej krajowej i są o ok. 60 proc. wyższe niż w powiatach woj. Mazowieckiego co jest dobrym prognostykiem w przypadku naszego serwisu, który ma dużą szansę się sprzedać.

Duże aglomeracje miejskie, takie jak Warszawa, wyróżniają się jeszcze jedną cechą – zazwyczaj duży odsetek mieszkańców stanowi ludność „przyjezdna”. Wymienić możemy tu chociażby ogromną liczbę studentów przenoszących się do dużych miast czy ludzi poszukujących pracy. Osoby te trafiają w nowe, zupełnie obce dla siebie środowisko, naturalną więc jest chęć poznania go. Z pomocą mogą przyjść właśnie serwisy o tematyce lokalnej, miejscowej. Nie bez znaczenia jest też forma przekazywanych treści – w dzisiejszych czasach przekaz audiowizualny dużo lepiej trafia do odbiorców niż chociażby samo słowo pisane.

Ostatnim aspektem jaki chciałbym poruszyć w kontekście rozważania potencjału nabywczego rynku jest rozwój technik wspomagających korzystanie z serwisów typu Miejscowa TV. Społeczeństwo pragnie być na bieżąco ze wszystkimi wydarzeniami, zwłaszcza jeśli chodzi o ich „małą ojczyznę” czyli np. miasto, dzielnicę czy nawet osiedle. To właśnie te miejsca są dla nas najważniejsze z punktu widzenia życia codziennego, to tu mieszkamy, pracujemy, posyłamy dzieci do szkół, szukamy rozrywki. Utwierdza nas to w przekonaniu, że usługa miejscowej TV może cieszyć się naprawdę dużym powodzeniem, właśnie ze względu na fakt zaspokajania głodu wiedzy na tematy najbardziej aktualne i istotne dla naszych klientów.

Podsumowując, wstępna analiza potencjału nabywczego rynku w kontekście świadczenia usługi Miejscowej TV daje nadzieję na osiągnięcie sukcesu i daje podstawę do kontynuowania rozważań na temat wprowadzenia na rynek tej usługi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz