wtorek, 2 listopada 2010

Model łańcucha wartości

 Model łańcucha wartości to koncepcja postrzegania przedsiębiorstwa jako sekwencji działań rozpoczynającej się pozyskiwaniem surowców, materiałów, następnie ich przetwarzaniu do postaci gotowego produktu rynkowego oraz finalne dostarczenie odbiorcy. W modelu łańcucha wyróżniamy dwie grupy funkcji :
·      podstawowe
·         pomocnicze

Funkcje podstawowe obejmują działania mające na celu:
przyjmowanie surowców, materiałów i podzespołów, produkcje produktu finalnego, sprzedaż produktu/ usługi oraz serwis.
Funkcje pomocnicze to przede wszystkim działania wspomagające procesy z funkcji podstawowych, takie jak: badania i rozwój, marketing, zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie informacjami, polityka kadrowa, zarządzanie finansami.

Taka koncepcja przedsiębiorstwa pozwala nam w łatwy sposób przeanalizować jego działanie poprzez obserwacje każdego procesu osobno jak i powiązań z innymi etapami(działaniami) przedsiębiorstwa. Aby stworzyć łańcuch wartości musimy określić poszczególne działania/etapy, które wykonane w odpowiedniej sekwencji pozwalają na wprowadzenie nowego produktu/usługi na rynek. Możemy wyróżnić 4 główne etapy :
  • Proces preprodukcji - jak nazwa wskazuje jest to wstęp/przygotowanie do procesu produkcji, które obejmuje dokładną analizę rynku, poszukiwanie odpowiednich technologii, stworzenie projektu prototypu usługi bądź produktu, testowanie rozwiązań prototypowych, pozyskanie odpowiednich funduszy.
  • Proces produkcji-  związany z wytworzeniem produktu/usługi, który pojawi się na rynku.
  • Proces sprzedaży – związany z promocją usługi/ produktu, pozyskaniem bazy klientów, negocjacjami biznesowymi
  • Proces utrzymania – polega na obserwowaniu prawidłowości świadczonej usługi, niezawodności sprzedawanego produktu, obejmuje działania serwisowe


Z punktu widzenia naszego przedsiębiorstwa, a szczególniej rzecz ujmując – z punktu widzenia modeli biznesowych, które uznaliśmy za fundamentalne uważamy że najważniejszym procesem będzie proces sprzedaży – czyli promocji naszej telewizji w celu pozyskania jak największej liczby użytkowników. Proces sprzedaży wymaga przemyślanych działań marketingowych, dlatego ten dział należy uznać za szczególnie istotny podczas procesu sprzedaży.

Należy jednak pamiętać, iż podstawą udanego procesu sprzedaży jest przeprowadzenie procesu produkcji oraz preprodukcji na odpowiednio wysokim poziomie – tzn. oferowany przez nas serwis musi odznaczać się funkcjonalnością trafiającą w gusta użytkowników oraz cechować niezawodnością. W tym celu należy utworzyć dział developerski, którego zadaniem będzie opracowanie prototypu naszego serwisu a następnie jego modyfikacja do postaci będącej do batalii na rynku usług VoD. W procesie sprzedaży należy również podkreślić duże znaczenie działu odpowiedzialnego za selekcje treści ukazujących się w naszej telewizji oraz ich gromadzenie. Dobre i ciekawe materiały video przekładają się na liczbę użytkowników, więc świadczą o wysokiej jakości telewizji.

Warto podkreślić że ten utworzenie tego działu niekoniecznie musi okresowe – programiści i informatycy biorący udział w tworzeniu serwisu mogą również rozwijać naszą telewizję poprzez dodanie nowych funkcjonalności. Ich praca w obrębie naszego przedsięwzięcia nie musi się ograniczać wyłącznie do opracowania koncepcji serwisu i jego implementacji. Można więc założyć że dział biorący udział w procesie preprodukcji będzie pracował również podczas procesu utrzymania serwisu.

Podczas procesu utrzymania znacząca będzie również praca działu serwisowego odpowiedzialnego za monitorowanie anomalii w obrębie działania serwisu, kontrolę bezpieczeństwa oraz zarządzanie naszą telewizją.   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz