piątek, 19 listopada 2010

Historia rozwoju rynku


Analizując historie rozwoju rynku telewizji internetowej powinniśmy zacząć od samego początku, czyli od zwykłej telewizji. Czym jest telewizja, w dzisiejszych czasach chyba nikt nikomu nie musi tłumaczyć. Jej początki sięgają początków lat 30’ XX wieku. Wraz z upływem czasu, TV rozwijała się zarówno technologicznie, jak i programowo. Powstawało coraz więcej nowych stacji, które zaczęły się prześcigać w swojej ofercie rywalizując o widza. Dzisiaj praktycznie w każdym domu znajduje się odbiornik telewizyjny, a Polacy spędzają przed nim średnio 3,5 godziny dziennie. Zwykła telewizja przestała już wystarczać. Zaczęła pojawiać się telewizja w jakości HD, a w ostatnich czasach nawet 3D. Równocześnie jednak z rozwojem telewizji, od początku lat 90 na polskim rynku zaczęto użytkownikom indywidualnym oferować usługę dostępu do Internet. Początkowo oferowane przepływności nie były duże i nie umożliwiały swobodnego transferu danych o większym rozmiarze. Internet był więc wykorzystywany do przeglądania stron WWW komunikacji mailowej. Wraz z upływem czasu użytkownikom domowym zaczęto oferować coraz większe przepływności co pozwalało na wymianę dużych plików multimedialnych w sieci Internet, której popularność rosła w zaskakująco szybkim tempie. Sieć zapełniła się od różnych programów, służących do wymiany muzyki i filmów. Pojawiły się pierwsze serwisy takie jak youtube(2005 r.), gdzie użytkownicy mogą umieszczać i oglądać filmy wideo. W krótkim czasie zyskały one ogromną liczbę użytkowników. Postanowiono więc udostępniać niektóre kanały telewizyjne, bądź też wybrane treści video w Internecie. W ten sposób powstała telewizja internetowa. W Polsce pierwszą tego typu TV była COMTV.pl , która powstała z początkiem 2005 roku. Opierała ona swoją ofertę na własnych produkcjach telewizyjnych. Z początku były to głównie wywiady ze sportowcami, relacje z koncertów, transmisję meczów piłkarskich. Jej tropem poszły inne duże korporacje takie jak Telewizja Polska i Polsat. W ten sposób powstały aktualnie, dwie największa funkcjonujące w Polsce telewizje internetowe iTVP oraz Ipla. Udostępniają ona programy własne, programy emitowane na antenach, transmisje na żywo, a także sprzedaż filmów w systemie VoD (video na zamówienie). Wraz z rozwojem technologii, a co za tym zmniejszeniem złożoności utworzenia i zarządzania taką telewizją, a także ograniczeniem kosztów, w internecie zaczęło się pojawiać coraz więcej tego typu usług. Niektóre z nich posiadają zasięg lokalny, zarówno pod względem dostępności jak i prezentowanych treści. Tego typu telewizję zamierzamy właśnie stworzyć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz