sobota, 27 listopada 2010

Charakterystyka grup interesariuszy

Interesariuszami nazywamy osoby lub też inne organizacje, które uczestniczą w tworzeniu projektu (biorą czynny udział w jego realizacji) lub są bezpośrednio zainteresowane wynikami jego wdrożenia. Mogą oni wybierać wpływ na daną organizację. Z definicji interesariuszy możemy podzielić na wewnętrznych i zewnętrznych. Omówimy ten podział na przykładzie oferowanej przez nas usługi jaką jest lokalna telewizja internetowa.


Do interesariuszy wewnętrznych zalicza się:

  • Pracowników, czyli osoby odpowiedzialne za wykonanie całego projektu, a także za jego wdrożenie. Tworzą zespoły projektowe. W naszym przypadku pracownikami mogą być operatorzy kamer, którzy będą nagrywać filmy i reportaże z wydarzeń. Innym przykładem mogą administratorzy odpowiedzialni za zarządzanie naszym serwisem. Będą oni decydować o publikowanych treściach, ich archiwzacji itp.
  • Udziałowców i rady nadzorcze. Wywierają oni wpływ na organizację dzięki prawu do głosowania. Nie ingerują w sprawy prowadzenia organizacji, lecz czerpią dochody ze swoich akcji. Zarówno głównymi udziałowcami jak i radą nadzorczą będą w naszym przypadku osoby(1 prezes i 3 vice prezesów) biorące udział w projekcie tworzenie telewizji internetowej.

Drugą grupą są interesariusze zewnętrzni. Zaliczamy do nich:

  • Klientów, czyli tych którzy z będą z naszej usługi korzystać. Ich rolą jest wymiana środków pieniężnych na usługi naszej firmy. Za klientów uważamy zarówno osoby fizyczne , jak i różnego rodzaju instytucje i organizacje. Z usługi naszej przewidujemy, że będą korzystać użytkownicy indywidualni, czyli takie osoby które będą chciały same umieścić jakiś nagrany przez siebie film, podzielić się jakąś nową informacją bądź też obejrzeć znajdujące się na serwerze treści. Przewidujemy także, że z tworzonej przez nas lokalnej telewizji internetowej korzystać będą inne firmy, instytucje lub organizacje np.

o Szkoły- będą one umieszczały na naszym serwisie relacje z różnego rodzaju rozgrywek sportowych, przedstawień, koncertów itp. Będą także reklamowały oferowane przez siebie profile klas, tak aby jak największa liczba uczniów wybrała właśnie tą szkołę, a nie inną.

o Muzea- mogą poprzez nasz serwis reklamować nowe wystawy, wydarzenia np. dzięki krótki filmikom promującym.

o Sklepy bądź inne firmy świadczące usługi- jeżeli telewizja nasza będzie cieszyła się sporą popularności, umieszczenie na niej treści video promującej swój sklep/usługę będzie wspaniałą promocją. Będą one mogły w ten sposób zaprezentować swoją ofertę towarową/usługową i zachęcić klientów do kupowania u nich lub korzystania z ich usług.

o Urzędy dzielnicy- będą mogły umieszczać informacje lub relacje z koncertów, happeningów i innych imprez masowych organizowany w dzielnicy

  • Dostawców, czyli tych którzy zaopatrują organizację w materiały, surowce, a także inne usługi. Dla naszego przypadku mogą o być np. dostawca internetowy który udostępnia nam swoje pasmo, firmy elektroniczne, u których będziemy kupolować sprzęt niezbędny do świadczenia naszej usługi.(kamery, komputery itp.)
  • Konkurentów .Wpływają oni korzystnie na rozwój organizacji motywując ją do rozszerzania swej działalności, a także do uzyskiwania lepszych efektów, dążenia do ekspansji na nowe rynki. Konkurencją dla naszej lokalnej telewizji będą duże telewizje internetowe oraz lokalne programy telewizyjne w telewizji analogowej oraz inni lokalni operatorzy telewizji internetowych
  • Władze państwowe, których rolą jest kontroluja działania organizacji w celu ochrony interesu publicznego i zapewniają przestrzeganie zasad wolnego rynku.
  • Instytucje finansowe czyli np.: firmy ubezpieczeniowe, banki handlowe - z których organizacje czerpią środki finansowe na rozwój firmy, realizację projektu itp. W naszym przypadku, mowa może być o bankach w których potencjalnie zaciągniemy kredyty.
  • Media umożliwiające kontakt między zewnętrznymi i wewnętrznymi podmiotami rynku. Pomagają w rozpowszechnianiu informacji o działaniach firmy, a także o realizacji projektu. Początkowo usługę naszą planujemy reklamować przede wszystkim poprzez wpisy umieszczane w Internecie ( na różnego rodzaju portalach społecznościowych i stronach WWW dotyczących naszej dzielnicy) oraz rozdawanie ulotek na osiedlach, w których będziemy „działać”.

1 komentarz: