wtorek, 25 stycznia 2011

Plan sprzedaży (w czasie) - warianty optymistyczny, neutralny, pesymistyczny

Plan sprzedaży naszej usługi w czasie przedstawimy jako liczbę klientów korzystających z naszej usługi po okresie 1 roku i 5 lat. Przewidywania te będą dosyć intuicyjne ponieważ, nasza usługa jest dosyć nową na rynku i trudno odnieść się do historii bądź też do wyników konkurencji. Ciężko jest przewidzieć zachowanie się mieszkańców i ich odniesienie w stosunku do naszej lokalnej telewizji internetowej. Przewidujemy tylko że w takim mieście jak Warszawa, w którym społeczeństwo jest dobrze wykształcone oraz dostęp do Internetu jest na porządku dziennym wyniki mogą być nieznaczenie lepsze niż w innych miastach Polski. Jak wiadomo różne są koleje losu i nie zawsze w życiu układa nam się tak jak byśmy chcieli. Podobnie może być z naszą działalnością dlatego rozważymy trzy warianty wchodzenia naszej firmy na rynek : optymistyczny, neutralny i pesymistyczny.

Omówmy w skrócie każdy z wariantów planu sprzedaży:

Wariant optymistyczny- zakładamy, że liczba naszych klientów będzie rosła w bardzo szybkim tempie i po roku osiągnie już 12% mieszkańców dzielnicy na której rozpoczniemy naszą działalność. Zakładamy że będzie miała ona 200 tys. mieszkańców, więc po roku mielibyśmy już 25 tys. użytkowników. W takim przypadku koszty poniesione na uruchomieni naszej działalności szybciej by się spłaciły, a nasza usługa po krótszym niż przewidywanym czasie zaczęła przynosić by zyski. W takim przypadku, znając już mentalność mieszkańców stolicy i ich postrzeganie się na lokalna telewizję internetową poszerzylibyśmy naszą działalność do innych dzielnic, obejmując w końcu całą Warszawę. Po 5 latach z naszej usługi korzystałoby już 5% wszystkich ludzi żyjących w Warszawie, czyli około 100 tys. osób

Wariant neutralny- mieszkańcy osiedla widzą potrzebę istnienia takiej usługi. Przynosi ona im pożądane korzyści dlatego chętnie z niej korzystają. Nie ma jednak wielkiego „boom” na lokalną telewizję internetową. Liczba użytkowników stale rośnie, ale już nie w tak szybkim tempie jak w przypadku wariantu optymistycznego. Po roku mamy 7% mieszkańców danego osiedla czyli około 15.tys klientów. Firma nasza zaczyna powoli zwracać poniesione koszty, a po dłuższym okresie przynosi oczekiwane zyski. Po 3-4 latach swoją działalnością obejmiemy kolejną dużą dzielnice Warszawy. Po 5 latach przewidujemy mieć około 40 tys. użytkowników

Wariant pesymistyczny- Usługa nasza nie znajdzie rozgłosu i chęci skorzystania z niej wśród mieszkańców osiedla. Po roku mamy raptem 1% mieszkańców danej dzielnicy, a liczba klientów rośnie w bardzo wolnym tempie. W takim przypadku musimy zwiększamy środki wydawane na reklamę i próbujemy jeszcze bardziej przekonać klientów do korzystania z naszej usługi. Firma przez ten okres nie przynosi żadnych zysków, przez co nie zwracają nam się poniesione koszty. Jeżeli wzmożona kampania reklamowa nie przynosi zysku, spróbujemy dodatkowo wzbogacić naszą ofertę o oczekiwania naszych potencjalnych klientów. Po 5 latach lokalna telewizja internetowa zaczyna przynosić niewielkie zyski, ale minie jeszcze sporo czasu zanim osiągną one oczekiwany przez nas poziom.

Omówione wyżej warianty są tylko naszymi przewidywaniami. Dobrze zdajemy sobie sprawę, że postęp techniczny jest nieunikniony i w niedalekiej przyszłości może powstać usługa która będzie znacznie lepsza od tej oferowanej przez nas. Klienci przestaną wtedy korzystać z naszej lokalnej telewizji internetowej. W takim przypadku będziemy musieli zmienić obszar swojej działalności, albo podążając za postępem udoskonalić ją. Są to tylko jednak czyste przypuszczenia, a jak będzie naprawdę zweryfikuje czas.

1 komentarz: