piątek, 7 stycznia 2011

Ceny, pakietyzacja, koszty sprzedaży (pozyskania, utrzymania i obsługi klienta)

Podejmując decyzję o obciążeniu kosztami klientów indywidualnych za korzystanie z naszej usługi musimy rozważyć czy aby na pewno przyniesie to pożądany przez nas skutek. Będziemy musieli wypośrodkować pomiędzy jakością świadczonych przez nas usług a liczbą klientów. Jeżeli kazalibyśmy płacić osobom indywidualnym za dostęp do naszej lokalnej telewizji internetowej, wymagaliby oni od nas aby usługi świadczone przez naszą firmę stały na odpowiednio wysokim poziomie i były dla nich satysfakcjonujące. Moglibyśmy to zapewniać właśnie przy pomocy środków zbieranych z opłat abonamentowych lub też jednorazowych. Narzuca się jednak pytanie czy aby na pewno ludzie będą chcieli od razu płacić za coś czego jeszcze dobrze nie znają i nie wiedzą jak do końca funkcjonuje. Nawet najmniejsza opłata, zniechęciłaby początkowo pewną część klientów do korzystania z naszej lokalnej telewizji internetowej. Zdajemy sobie dobrze sprawę, że usługa przez nas świadczona nie jest jeszcze zbytnio popularna na polskim rynku, szczególnie dla osób starszych. Podjęliśmy, więc decyzję że dostęp do usługi (przynajmniej w początkowej fazie jej istnienia) będzie darmowy. Chcemy w ten sposób pozyskać większą liczbę klientów. Dopiero później ewentualnie, gdy liczba użytkowników będzie już spora rozważymy opcję płacenia za korzystanie z usługi. Pozwoli to nam na poszerzenie swojej działalności i jej rozwój techniczny. Zyski z naszej usługi zamierzamy czerpać z reklam umieszczanych w naszym serwisie. Jeżeli będziemy posiadali dużo użytkowników, na pewno znajdą się firmy, sklepy i usługodawcy chcące się reklamować za naszym pośrednictwem.

We wstępnej fazie, w której usługa nasza będzie darmowa nie przewidujemy żadnej pakietyzacji dla użytkowników indywidualnych. Dopiero wraz z rozwojem naszej firmy, bierzemy pod uwagę dokonanie takiego podziału. Przykładowo pakietyzacja może obejmować tylko dostęp do treści o określonej charakterystyce np. o rozgrywkach sportowych, happeningach. Innym rodzajem pakietu będzie określenie limitu transferu dla pojedynczego użytkownika, czyli będzie mógł on obejrzeć w miesiącu określoną liczbę treści video. Dla przedsiębiorstw i instytucji przewidujemy pakiety reklamowe. Będą one polegały na określeniu liczby reklam umieszczonych w danym miesiącu w naszym serwisie i ich ewentualnym pozycjonowaniu na stronie WWW.

Jeżeli chodzi o koszty sprzedaży będą one względnie niskie. Wydatki poniesione na pozyskanie klienta będą wiązały się z reklamowaniem naszej usługi. Ponieważ głównym sposobem promocji będą reklamy na serwisach społecznościowych, stronach WWW związanych z obszarem na którym będziemy działali oraz rozdawanie ulotek i rozwieszanie plakatów na danych osiedlach nie przewidujemy aby koszty te były znaczące. Do obsługi klienta przewidujemy stworzyć specjalny adres mailowy, przez który będą się mogli z nami kontaktować i donosić o swoich problemach. Planujemy także założyć forum, na którym użytkownicy będą mogli pomiędzy sobą wymieniać opinie o naszej usłudze. Zminimalizujemy w ten sposób koszty potrzebne na stworzenie i utrzymanie biura obsługi klienta.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz