wtorek, 14 grudnia 2010

Wiązka potrzeb konsumentów i nisze

Analizując wiązkę potrzeb konsumentów odnieśmy się do hierarchii potrzeb wg Masłowa. Przy pomocy graficznej piramidy można przedstawić sekwencję potrzeb od najbardziej podstawowych (wynikających z funkcji życiowych), do potrzeb wyższego poziomu, które aktywizują się dopiero po zaspokojeniu niższych. Za najważniejsze dla konsumenta (na samym dole piramidy) Masłow uznał potrzeby fizjologiczne. Gdy nie są one zaspokojone, dominują nad wszystkimi innymi potrzebami, wypierając je na dalszy plan. Decydują w bardzo znaczącym stopniu o przebiegu zachowania człowieka. Następnymi w hierarchii są potrzeby bezpieczeństwa. Pobudzają one do działania, zapewniając nienaruszalność. Ujawniają się w momencie, gdy dotychczasowe nawyki okazują się mało przydatne. Dopiero po nich znajduję się potrzeba przynależności, w której możemy po części „lokować” swoją usługę. Potrzeba ta występuje w usiłowaniach przezwyciężenia osamotnienia, eliminacji i obcości, uczestnictwa w życiu grupy. Lokalna telewizja internetowa może pomóc w jej zaspokajaniu. Przykładem może być np. gdy ktoś z poza miasta przeprowadza się do Warszawy i nie zna nikogo ze swojego osiedla. Początkowo może czuć on się obco i nieswojo w nowym miejscu. W przezwyciężeniu tego pomocna będzie nasza usługa, dzięki której nowy mieszkaniec będzie mógł się dowiedzieć czegoś o swojej okolicy : np. gdzie znajdują się różnego rodzaju sklepy, galerie handlowe, firmy usługowe itp. Oglądając umieszczone w naszym serwisie filmy pozna także swoich sąsiadów, ich zainteresowania oraz dowie się o organizowanych przez nich spotkaniach itp. Kolejną wg hierarchii Masłowa jest potrzeba szacunku i uznania, zarówno w oczach własnych i w oczach innych ludzi. Nasza lokalna telewizja może wesprzeć realizację tego celu. Jeżeli przykładowo, osoba posiada jakieś ciekawe, wyjątkowe umiejętności lub zainteresowania może uploadować na nasze serwery treści video pokazujące swoje zdolności i zachęcające innych do ich poznania i pogłębiania. W ten sposób może zyskać szacunek i podziw w oczach swoich sąsiadów. Najwyżej w piramidzie Masłowa znalazła się potrzeba samorealizacji, wyrażająca się w dążeniu człowieka do rozwoju swoich możliwości. Stanowi ona środek do zaspokajania potrzeb fizjologicznych lub reakcji kompensujących niezaspokojenie innych potrzeb. Korzystając z naszej usługi klient może , zaspokajać tą potrzebę tworząc własne programy, doszkalając się np. korzystając z wiedzy innych użytkowników i umieszczonych przez nich porad, instrukcji, przykładowych lekcji.

Oferowana przez nas usługa może zaspokoić wiele rodzajów nisz rynkowych, czyli wąsko zdefiniowanych grup klientów, którzy szukają ściśle określonych korzyści. Przykładem tego może być np. zaspokojenie osób chcących nauczyć się gotować chińskie potrawy. Jeżeli jedna z osób korzystająca z naszej usługi, będzie pochodziła z tamtego regionu, zachęcona przez innych klientów utworzy cykl lekcji (w postaci filmików) o tym w jaki sposób przyrządzać tradycyjne potrawy. W podobny sposób mogą być zaspokajane inne tego typu nisze tj. nauka jogi, orgiami, itp. Telewizja nasza będzie także mogła na życzenie klientów, zrealizować cykl przewodników, ułatwiających podejmowanie przez nich różnych decyzji np. porównanie przedszkoli znajdujących się na naszym osiedlu. Dzięki temu młodzi rodzice, będą mogli po obejrzeniu video podjąć decyzję gdzie posłać w przyszłości swoje dziecko.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz