poniedziałek, 10 stycznia 2011

Analiza finansowa (bilans, arkusz zysków i strat)

Analiza finansowa (bilans, arkusz zysków i strat)

To czy przedsięwzięcie jest możliwe do zrealizowania pod kątem finansowym określają arkusz zysków i strat, arkusz przepływów finansowych oraz bilans. Arkusze te umożliwiają realistyczne spojrzenie na inwestycję pod kątem opłacalności, określają czy zobowiązania wynikłe podczas otwierania działalności będą możliwe do pokrycia.

Bilans przedsiębiorstwa określa przede wszystkim jego faktyczną wartość, analizuje sytuację firmy w określonym aktualnym punkcie w czasie. Przedstawia zestawienie przychodów, rozchodów, zysków, strat. Zawiera omówienia aktyw, pasyw firmy. Na aktywa składa się majątek trwały firmy, jego obroty, finanse, które posłużą do uzyskania przychodów, natomiast pasywa zawierają zobowiązania przedsiębiorstwa (kredyty, należności do spłaty, również kapitał własny- zyski netto, z poprzednich lat, środki przeznaczone na podział zysków). W bilansie aktywa muszą być równe pasywom.

Do aktywów zalicza się majątek firmy trwały, obrotowy, finansowy, który posłuży do uzyskania przychodów, natomiast pasywa to zobowiązania przedsiębiorstwa – kredyty, pożyczki, należności, ale również kapitał własny, składający się m.in. z zysku netto, zysku z lat poprzednich, środków przeznaczonych na podział zysków. W bilansie aktywa muszą być równe pasywom.

Bilans na początku działalności

Aktywa

Trwałe

31 500 zł

Obrotowe

1 200 zł

Środki pieniężne

17 300 zł

Suma

50 000 zł

Pasywa

Kapitał własny

50 000 zł

Zysk netto

-

Zysk z poprzednich lat

-

Podział zysków

-

Zobowiązania

-

Suma

50 000 zł

Na samym początku działalności musimy liczyć się z wydatkami na zakup sprzętu, oprogramowania, napisanie serwisu przez zewnętrzną firmę programistyczną, wszystko to zalicza się jako środki trwałe. Wydatki bieżące do 3500 zł można uznać jako środki obrotowe ( w naszym przypadku wynajem serwera, domeny, wydatki bieżące). Początkowe finansowanie inwestycji będzie pozyskane z wkładu własnego( na członka 12500 zł).

Analiza finansowa nie może się obejść bez arkusza zysków i strat, który jaki jest ogólny wynik finansowy przedsiębiorstwa.
Każdy rachunek zysków i strat składa się z 4 elementów:

1. Wyniku z działalności operacyjnej.

2. Wyniku operacji finansowych.

3. Wyniku operacji nadzwyczajnych

4. Obowiązkowego obciążenia z tytułu podatku dochodowego.

Procedurę ustalania wyników finansowych umieszczono w tabeli poniżej:

Procedura ustalania wyników finansowych w rachunku ZiS


Przychody – koszty działalności podstawowej

=

WYNIK ZE SPRZEDAŻY

+/-

Wynik z pozostałej działalności operacyjnej (przychody – koszty)

=

WYNIK Z DZIAŁALNOŚCI OPERACYJNEJ

+/-

Wynik operacji finansowych (przychody –koszty)

=

WYNIK Z DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

+/-

Wynik operacji nadzwyczajnych (zyski – straty)

=

WYNIK BRUTTO

-

Podatek dochodowy

=

WYNIK NETTO


Arkusz zysków i strat może być opracowany w dwóch wariantach: kalkulacyjnym i porównawczym. Wybrałem wariant kalkulacyjny. Arkusz kalkulacyjny w przeciwieństwie do bilansu tworzy się dla pewnego przedziału czasowego (rok, kwartał, miesiąc), w naszym przypadku jako przedział czasu wybrałem miesiąc wrzesień czyli około pół od rozpoczęcia naszej działalności. Przyjąłem założenie że serwis będzie posiadał wtedy 20 000 tysięcy użytkowników.

L.P.

Pozycja w rachunku

Kwota

A

Przychody ze sprzedaży produktów, towarów, materiałów

30 000

B

Koszty sprzedanych produktów, towarów, materiałów

8454,15

C

Zysk (strata) brutto ze sprzedaży (A-B)

21 545, 85

D

Koszty zarządu i sprzedaży

12 450

E

Zysk (strata) ze sprzedaży (C-D)

9 004,85

F

Pozostałe przychody operacyjne

0

G

Pozostałe koszty operacyjne

0

H

Zysk (strata) z działalności operacyjnej (E+F-G)

9 004,85

I

Przychody finansowe

0

J

Koszty finansowe

1 956,61

K

Zysk (strata) z działalności gospodarczej (H+I-J)

7 048,24

L

Zyski nadzwyczajne

0

M

Straty nadzwyczajne

0

N

Zysk (strata) brutto (K+L-M)

7 048,24

O

Podatek dochodowy

2289,16

P

Zysk (strata) netto (N-O

5 708,88

Komentarz do pozycji rachunku:

1. Na pozycję pozostałe koszty/przychody operacyjne składają się m.in. takie operacje jak:

- zbycie/nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

- działalność socjalna

- rozwiązanie/utworzenie rezerw

- odszkodowania, kary, grzywny.

Z racji, że firma nie zakłada na razie takich operacji, lub nie jest w stanie przewidzieć (grzywny) pozycje te pozostawiono z wartością 0.

2. W kosztach finansowych zawarto raty kredytowe, oraz leasingowe

3. Z definicji strat i zysków nadzwyczajnych wynika iż są one nietypowe i nie da się ich przewidzieć, dlatego to pola także pozostawiono puste. Gdyby chciano coś wpisać w te pola, straty nadzwyczajne wydają się znacznie bardziej realne. Bardziej prawdopodobne wydaje się popsucie drukarki niż na przykład otrzymanie spadku przez jednego ze współwłaścicieli.

4. Założono że firma będzie płacić 19% podatek liniowy.

piątek, 7 stycznia 2011

Ceny, pakietyzacja, koszty sprzedaży (pozyskania, utrzymania i obsługi klienta)

Podejmując decyzję o obciążeniu kosztami klientów indywidualnych za korzystanie z naszej usługi musimy rozważyć czy aby na pewno przyniesie to pożądany przez nas skutek. Będziemy musieli wypośrodkować pomiędzy jakością świadczonych przez nas usług a liczbą klientów. Jeżeli kazalibyśmy płacić osobom indywidualnym za dostęp do naszej lokalnej telewizji internetowej, wymagaliby oni od nas aby usługi świadczone przez naszą firmę stały na odpowiednio wysokim poziomie i były dla nich satysfakcjonujące. Moglibyśmy to zapewniać właśnie przy pomocy środków zbieranych z opłat abonamentowych lub też jednorazowych. Narzuca się jednak pytanie czy aby na pewno ludzie będą chcieli od razu płacić za coś czego jeszcze dobrze nie znają i nie wiedzą jak do końca funkcjonuje. Nawet najmniejsza opłata, zniechęciłaby początkowo pewną część klientów do korzystania z naszej lokalnej telewizji internetowej. Zdajemy sobie dobrze sprawę, że usługa przez nas świadczona nie jest jeszcze zbytnio popularna na polskim rynku, szczególnie dla osób starszych. Podjęliśmy, więc decyzję że dostęp do usługi (przynajmniej w początkowej fazie jej istnienia) będzie darmowy. Chcemy w ten sposób pozyskać większą liczbę klientów. Dopiero później ewentualnie, gdy liczba użytkowników będzie już spora rozważymy opcję płacenia za korzystanie z usługi. Pozwoli to nam na poszerzenie swojej działalności i jej rozwój techniczny. Zyski z naszej usługi zamierzamy czerpać z reklam umieszczanych w naszym serwisie. Jeżeli będziemy posiadali dużo użytkowników, na pewno znajdą się firmy, sklepy i usługodawcy chcące się reklamować za naszym pośrednictwem.

We wstępnej fazie, w której usługa nasza będzie darmowa nie przewidujemy żadnej pakietyzacji dla użytkowników indywidualnych. Dopiero wraz z rozwojem naszej firmy, bierzemy pod uwagę dokonanie takiego podziału. Przykładowo pakietyzacja może obejmować tylko dostęp do treści o określonej charakterystyce np. o rozgrywkach sportowych, happeningach. Innym rodzajem pakietu będzie określenie limitu transferu dla pojedynczego użytkownika, czyli będzie mógł on obejrzeć w miesiącu określoną liczbę treści video. Dla przedsiębiorstw i instytucji przewidujemy pakiety reklamowe. Będą one polegały na określeniu liczby reklam umieszczonych w danym miesiącu w naszym serwisie i ich ewentualnym pozycjonowaniu na stronie WWW.

Jeżeli chodzi o koszty sprzedaży będą one względnie niskie. Wydatki poniesione na pozyskanie klienta będą wiązały się z reklamowaniem naszej usługi. Ponieważ głównym sposobem promocji będą reklamy na serwisach społecznościowych, stronach WWW związanych z obszarem na którym będziemy działali oraz rozdawanie ulotek i rozwieszanie plakatów na danych osiedlach nie przewidujemy aby koszty te były znaczące. Do obsługi klienta przewidujemy stworzyć specjalny adres mailowy, przez który będą się mogli z nami kontaktować i donosić o swoich problemach. Planujemy także założyć forum, na którym użytkownicy będą mogli pomiędzy sobą wymieniać opinie o naszej usłudze. Zminimalizujemy w ten sposób koszty potrzebne na stworzenie i utrzymanie biura obsługi klienta.

środa, 5 stycznia 2011

Infrastruktura techniczna umożliwiająca rozliczanie usług


Aby działanie naszego serwisu miało jakikolwiek sens, niezbędne jest wdrożenie systemu umożliwiającego rozliczania świadczonych usług. Jak każda działalność gospodarcza, jesteśmy nastawieni na zysk, system ten pozwoli nam więc uniknąć chaosu i sprawnie rozliczyć się z pracownikami, reklamodawcami, firmami kooperującymi itd.

Najprostsze będzie rozliczenie przychodów z tytułu odtwarzania treści PREMIUM – do tego wykorzystujemy usługi firmy zewnętrznej (np. dotpay.pl) i to po jej stronie leży zarządzanie mikropłatnościami dokonywanymi przez naszych użytkowników. Na koniec każdego miesiąca firma ta przysyła rozliczenie, w którym dokładnie wyszczególnia ile mikropłatności dokonano, na jaką sumę, odlicza prowizję za świadczoną usługę i wskazuje ile ostatecznie zarobiliśmy w danym miesiącu.
Rozliczanie reklamodawców też nie jest sprawą skomplikowaną, wymaga to oczywiście uwzględnienia w projekcie naszego serwisu narzędzia zliczającego wszelką aktywność związaną z reklamami tj.
• Ilość wyświetleń
• Ilość kliknięć
Na podstawie statystyk następuje rozliczenie z każdym z reklamodawców. Ważne jest aby narzędzie zliczające działało bez zarzutu, tak aby niezaprzeczalnie wykazać podstawy do wypłaty wynagrodzenia za umieszczenie danej reklamy. Konieczne jest również prowadzenie odpowiednich statystyk, o czym wspomniałem już przy okazji omawiania infrastruktury umożliwiającej utrzymanie świadczonych usług.

Aby uniknąć bałaganu w naszej ewidencji dotyczącej wszelkich rozliczeń dobrze jest pomyśleć o zakupie oprogramowania umożliwiającego prowadzenie sprawnej księgowości, na rynku dostępnych jest wiele komercyjnych rozwiązań. W początkowym etapie wystarczy nam rozwiązanie dedykowane małym firmom, funkcjonalność będzie zadowalająca – a koszty stosunkowo niskie. Na drodze rozwoju naszej firmy konieczne będzie zmodernizowanie posiadanego software’u tak, aby jak najlepiej odpowiadał on potrzebom.

poniedziałek, 3 stycznia 2011

CAPEX i OPEX, Bilans, określenie sposobu finansowania

Kluczowym procesem podczas planowania nowego projektu, inwestycji jest analiza wydatków przewidzianych na inwestycje (CAPEX) oraz kosztów operacyjnych(OPEX). Niemożliwym jest obiektywne spojrzenie na prognozy finansowe bez konsultacji z pozostałymi członkami zespołu ustalenia wspólnej i spójnej wizji naszej działalności, dlatego poniższa część wymagała zebrania od nich odpowiednich danych, oszacowania ilości potrzebnego sprzętu oraz kosztów związanych z ich zakupem oraz zakupem poszczególnych usług itp.

Analiza CAPEX pokazała jak trudne będzie zbudowanie od podstaw naszego serwisu na własnym sprzęcie. Koszty nowych serwerów, redundantnego łącza do Internetu są ogromne, dlatego na początku naszej działalności zdecydowaliśmy się na wynajem serwera dedykowanego. Zdajemy sobie sprawę z tego, że nasz serwis udostępnia pliki wideo, zatem potrzebuje bardzo szybkiego łącza. Z drugiej strony należy wziąć pod uwagę fakt, że na początku naszej działalności ruch generowany przez użytkowników może nie być bardzo duży dlatego nie należy przesadzać z dostępnym pasmem, co dodatkowo może generować duże koszty. Serwery dedykowane mają zasadniczą wadę – limitują miesięczny transfer danych, który podczas otwierania takiego serwisu jak nasz trudno oszacować.

Lista wydatków CAPEX:

· Koszt założenia spółki z o.o. – 2030 zł (kapitał zakładowy 50000 zł, akt notarialny 160 zł + 23% VAT -> ok. 200 zł, podatek od czynności cywilno prawnych - 0,5% kapitału, dla 5000 zł -> 250 zł, uwierzytelnienie notarialne podpisów członków zarządu - 20 x ilość osób -> 80 zł, KRS –->1000 zł, ogłoszenie w MSiG -> 500 zł)

· Wykonanie projektu serwisu - 10 000zł

· Wykonanie projektu szaty graficznej - 2000 zł

· Zakup 3 komputerów + oprogramowanie – 3 * 4000 zł = 12000 zł

· Zakup sprzętu biurowego (meble, telefony, fax, drukarka) – 7500 zł

· Domena Internetowa – 22zł

Łączny koszt inwestycji wynosi zatem 33 552 zł

Powyżej zostały przedstawione koszty inwestycji które nasza firma musi ponieść jeszcze przed przynoszeniem jakichkolwiek dochodów. Ważne aby zdawać sobie sprawę również z kosztów nie tyle inwestycji co utrzymania serwisu, które są również kluczowe. Najpierw przedstawię początkowe szacunkowe koszty utrzymania naszej działalności, następnie omówię koszty patrząc z perspektywy dłuższego czasu.

Koszty OBEX:

· 1 programista – 5000 zł/miesiąc

· Administrator – 3000zł /miesiąc

· Księgowość – 750 zł/miesiąc

· Osoba od sprzedaży, marketingu i kwestii prawnych= 3500 zł/miesięcznie

· Utrzymanie serwera wirtualnego= 450 zł/miesięcznie

· Utrzymanie domeny = 50 zł/rocznie

· Koszty dodatkowe = 700 zł/miesięcznie ( kawa, materiały biurowe, papier do drukarki, aktualizacja oprogramowania itp.)

· Reklama = 5000 złotych/miesięcznie ( zapewni 50 tysięcy wyświetleń na stronie głównej głównych portalów informacyjnych).

· Wynajęcie biura – 2500 zł miesięcznie

Łączny miesięczny koszt utrzymania serwisu w pierwszej fazie działalności wynosi około 20 950 zł. W miarę rozwoju naszej działalności na pewno zrezygnujemy z wynajmowania serwera wirtualnego na rzecz dedykowanego lub zakupimy własny sprzęt sieciowy, gdyż wynajem może stać się nieopłacalny. Rozwój naszej firmy będzie też z pewnością wymagał zatrudnienia większej ilości osób. Zakładamy, że po pięciu latach przy serwisie będzie pracowało pięciu programistów, dwóch specjalistów od marketingu oraz prawnik.

W celu oszacowania opłacalności inwestycji konieczne jest zdefiniowanie potencjalnych źródeł finansowania. Głównym na pewną będą reklamy. Myślę, że w przypadku lokalnej telewizji internetowej największe zainteresowanie reklamą na naszym portalu będzie pochodziło ze źródeł lokalnych (kawiarni, restauracji, sklepów). Dodatkowym sposobem finansowania może być umowa z innym przedsiębiorstwem (szkoła tańca, szkoła językowa). Umowa z klubami aby umożliwiać streaming live z ich wnętrza. Na pewno będziemy również starali się o dofinansowanie z funduszy europejskich oraz budżetu państwa (np. program Innowacyjna Gospodarka). Kolejnym źródłem finansowania może być kredyt inwestycyjny, który zamierzamy wziąć na początku naszej działalności. Zakładamy wkład własny na poziomie 50 000 zł (rozłożony równomiernie pomiędzy wszystkich członków). Kredyt 100000 na 5 lat o nominalnym oprocentowaniu 6,5 %.